Eerste daagjes - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jorrit Schuurmans - WaarBenJij.nu Eerste daagjes - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jorrit Schuurmans - WaarBenJij.nu

Eerste daagjes

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

30 Januari 2014 | Litouwen, Vilnius

Na vier dagen in Vilnius is het nu toch wel eens tijd om een verslagje te schrijven. De reis begon maandagochtend. Samen met Boyd vloog ik naar Tallinn en daarna moesten we nog een uurtje vliegen naar Vilnius. Helaas had de vlucht van Tallinn naar Vilnius drie uren vertraging. Samen met twee Nederlandse meisjes die ook naar Vilnius gingen hebben we de tijd doorgebracht op het vliegveld in Tallinn. Na aankomst in Vilnius werden we opgewacht door onze mentors, Agne en Gintare. Iedere buitenlandse student heeft een mentor. Dit is ook een student, die helpt met inschrijvingen, regelen van pasjes etc.
Met de taxi gingen we naar de studentenflat. Na het invullen van wat formulieren en het bekijken van onze kamer gingen we naar een borrel met alle buitenlandse studenten. Dit was erg gezellig. De kamer stelt trouwens niet zo veel voor, maar is op zich wel oké. We hebben een 2-persoons kamer. De wc en een wastafel delen we met onze buurman uit Turkije. Hij is alleen, maar zit in een 3-persoons kamer. Met de rest van de verdieping delen we een paar douches en de keuken. Ik zal nog wat foto's toevoegen.

Dinsdag hadden we een introductiedag op de universiteit. Dit was prima, maar een beetje saai. Wel erg nuttig, want we kregen info over bijvoorbeeld het gebruik van de bibliotheek, e-mail, wifi etc. Aan het eind van de middag zijn Boyd en ik naar een winkelcentrum gegaan met onze Mentors. Dit heet Akropolis en is echt gigantisch. Alle soorten winkels, een ijshockeyveld, een bioscoop en veel restaurants onder één dak. We hebben daar wat inkopen gedaan en wat gegeten en zijn daarna weer naar huis gegaan. 's Avonds gingen we wat drinken op een van de verdiepingen in de keuken. Daarna gingen we met alle buitenlandse studenten naar een club in het centrum. Iedere dinsdag gaan er gratis bussen heen om 00.00u. Om 5.00u kun je dan met deze bussen weer terug. Dit 'erasmus-feestje' was erg leuk. Gisteren moesten we om 12.00u in het centrum zijn voor een rondleiding door de oude binnenstad. We waren iets te laat, maar hebben het meeste wel meegekregen. De buitenwijken van Vilnius zijn heel erg 'oostblok-achtig'; veel dezelfde soort oude, lelijke Russische flats. Het centrum is echter heel mooi met mooie oude gebouwen en kerken. Na de rondleiding hebben we in een restaurant traditioneel Litouws eten gegeten. We hadden het ook wel nodig, want met temperaturen van -20 heb je het na een uurtje of twee toch wel koud. Je kreeg twee aardappels met varkensvlees erin en een sausje met spekjes eroverheen. Dit was goed te eten en vulde behoorlijk. De Litouwers maken eigenlijk alles met aardappelen. Het is wel lekker, maar wel veel van hetzelfde. Toen we terug waren in de kamer hebben we niet heel veel meer gedaan. Vandaag(woensdag) zijn we naar het dorp Trakai geweest, waar een heel mooi kasteel is. Dit hebben we bekeken en daarna hebben we speciaal eten uit Trakai gegeten. Ik weet niet precies wat het was, maar ik denk een soort brood met aardappel met binnenin varkensvlees. Ook dit smaakte prima. Nu zijn we weer in de kamer en vanavond is er weer een feest. Morgenochtend vertrekken we naar Druskininkai. Daar verblijven we het hele weekend. We kunnen daar zwemmen in een aquapark, skiën en nog wat dingen.

Al met al bevalt het hier zeer goed. De mensen zijn heel aardig. Iedereen praat met elkaar en is heel open. Er zijn veel mensen uit Turkijke(37). Verder zijn er veel mensen uit Slowakije, Tsjechië en Spanje. Ook zijn er Italianen, Fransen, een Duitser en nog veel meer.
Een aantal dingen die toch wel een beetje opvallen in Litouwen:
- Sommige dingen zijn moderner dan in Nederland. In de supermarkten zijn bijvoorbeeld veel automaten waar je kunt afrekenen ipv bemande kassa's. Ook was er wifi in de bus naar Trakai.
- Roken is op heel veel plaatsen verboden. Bij openbare gebouwen mag je niet bij de ingang roken, maar op minimaal 50(!) meter afstand.
- Het is zo koud(gevoelstemperatuur -30) dat mensen niet bij de bushalte, maar in de supermarkt erachter wachten op de bus.
O ja, en alles is heeel goedkoop. De huur is 200 litas(€58(!)). 300 belminuten+150 berichten en 1gb wifi kost 15 litas(€4,50) per maand. Een halve liter bier kost 7 litas(iets meer dan €2). Ook boodschappen zijn vrij goedkoop. Dus ik ga het hier wel redden.

De activiteiten van deze week staan trouwens allemaal in het kader van de introductieweek. Volgende week beginnen de colleges.

Dit was natuurlijk wel echt zo'n 'waarbenjijnu-verhaaltje', maarja, ik moet jullie toch maar even op de hoogte houden. Ik zal geen beloftes doen, maar ik zal proberen volgende week weer wat te schrijven.

Doei!

• 30 Januari 2014 - 18:13

Trynke Schuurmans:

Hè, Jorrit leuk jouw verslag van de eerste dagen in vilnius. Als je genoeg hebt van al die aardappelen k je toch gewoon zo' Italiaanse medestudent een pizza laten bakken?

• 30 Januari 2014 - 22:50

Elly:

hey Jorrit, wat leuk om je eerste indrukken van Vilnius zo mee te beleven. klinkt goed allemaal. We kijken uit naar je belevenissen volgende week (of de week daarop). groetjes JanJacob en Elly

• 30 Januari 2014 - 23:18

Marjan Jaasma:

Ha die Jorrit, leuk die eerste verhalen; zo kunnen we een beetje meeleven! Eerste indrukken zijn goed. Fijn dat het zo meevalt en dat je leuke mensen hebt ontmoet. Hopen snel weer wat van je te horen!! Groetjes uit Hoorn, Koen en Marjan

• 31 Januari 2014 - 17:53

Geja En Tymen:

Hoi Lieve Jorrit,

Leuk om te lezen, weten we even wat je de afgelopen dagen hebt gedaan. Je verveelt je niet volgens mij.
    Je maakt zo op een leuke manier kennis met iedereen, je droomt straks nog in het Engels.
    Na het weekend gaan we even skypen en dan loop je maar met ons door het gebouw.
    xxx Geja

Wat is dit leuk zeg Jorrit! Dat je ook nog de moeite neemt om ons te informeren. Erg aardig van je!
    Ik ben erg blij dat je het zo leuk daar hebt dikkop. Hoop dat je nog vele leuke dagen hebt daar.

Gr, Tymen

• 31 Januari 2014 - 20:01

Jaap:

Hallo Jorrit,
    Dat klinkt allemaal niet verkeerd, van feestje naar feestje en veel leuke mensen ontmoeten. Mooi dat de eerste indrukken zo goed zijn. Komend weekend op de ski's is ook fantastisch, ben benieuwd hoe de pistes daar zijn en hoe het is in vergelijking met Oostenrijk. Gezien de prijzen zal de apres ski ook wel goed zijn neem ik aan.
    Veel plezier, tot je volgende blog,
    Xx Papa

• 31 Januari 2014 - 20:06

Jaap:

Ik zie net op wikipedia dat het een indoorskibaan is en buiten een baan van ca. 600 meter, ach eens wat anders......Trouwens lekker kuuroord!

• 02 Februari 2014 - 11:28

Ria Jaasma:

Lieve Jorrit,
    Eindelijk een berichtje van opa en oma. Wij zijn nog steeds aan het verhuizen. Dat is druk en voor ons ouderen zeer vermoeiend.
    Nu is alles in orde en kan ik je verslag lezen. Wat ben ik blij dit van je te horen. Het lijkt zo op afstand dat je gelukkig bent met de omgeving en met de mensen, die je ontmoet. Heel fijn dat je zo begint dan gaat het nadien ook zeker goed. Wachten nu al weer op nieuws uit Litouwen Een tût van opa en oma