colleges en meer - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jorrit Schuurmans - WaarBenJij.nu colleges en meer - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jorrit Schuurmans - WaarBenJij.nu

colleges en meer

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

10 Februari 2014 | Litouwen, Vilnius

Hallo Hallo, daar zijn we weer! Het heeft even geduurd maar ik heb weer de energie gevonden om een verslagje te schrijven. Het einde van de introductieweek was vorig weekend. Dit bestond uit een trip naar Druskininkai. We kwamen aan op vrijdag. We gingen eerst eten en daarna ging iedereen zijn eigen land presenteren. Dit was wel lache, zelf hebben we wat geluld over molens, klompen, drugs en hoeren. Uiteindelijk werd het weer een feestje en zijn we uitgegaan in de lokale club. Ontiegelijk lelijk ding met een niet al te vrolijke uitsmijter, maar ok, het was wel leuk. Volgende dag even een paar uurtjes in het aquapark aldaar doorgebracht, waar we konden genieten van bubbelbaden, een sauna en vele glijbanen. 's Avonds moest er uiteraard weer gedronken worden. Dit gebeurde in een lange gang in een van de hostels en was weer zeer gezellig. Weer in dezelfde club beland, maar omdat we weer met veel mensen waren was het wel weer een geslaagd avondje. De volgende dag praktisch de hele dag geslapen en daarna om een uur of 6 weer met de bus naar Vilnius gegaan. Een geslaagd einde van een mooie introductieweek.

Op maandag begonnen de colleges, althans voor sommigen. Ik was vrij en ben weer even met wat jongens naar winkelcentrum Akropolis gegaan om wat dingen te halen. Dinsdag dan toch echt het eerste college gehad. Dit was Basic Lithuanian. Dit was leuk, aangezien het toch wel geinig is om een beetje Litouws te kunnen. Je woont er tenslotte toch 5 maanden. Helaas blijft het voor mij bij 2 lessen aangezien ik vanaf deze week een vak van rechten heb dat overlapt. Maar ik weet nu hoe te vragen naar iemands naam en nummer, dus dat is eerst wel voldoende. Op dinsdag had ik het vak 'international protection of human rights'. Dit was opzich wel oké, ondanks de licht gestoorde professor. 's Avonds even naar de gym geweest, waar we fantastisch kunnen sporten op luxe apparaten. Was het maar waar. Het komt eigenlijk neer op zweten met 25 litouwse mannen in een hokje van 10 bij 10 met vooroorlogse apparatuur. Maarja je bent ff bezig he. Later op de avond zijn we weer met veel erasmus mensen naar stamkroeg 'salento' gegaan. Ook dit was weer een mooi avondje. Woensdagavond om 18.00u pas weer college, dus ik kon mooi uitslapen. Dit college, international trade and investment law, was verschrikkelijk saai. Dit ga ik waarschijnlijk vanaf deze week inwisselen voor een ander vak. Na het college naar Akropolis gegaan om wat te bowlen en te drinken met een groepje. Donderdag had ik mijn tweede college Basic Lithuanian. Wederom leuk. 's Avonds weer tijd voor een feestje, dus weer wat gedronken in een van de keukens en naar de andere stamkroeg, cocainn, gegaan. Ook deze avond heb ik me wel weer vermaakt. Vrijdag weer college, 'introduction to the United States legal system. Dit komt eigenlijk neer op een paar keer film kijken, een paar vragen daarover beantwoorden en een paar gastcolleges van een Amerikaanse docent. Moet wel te doen zijn dus. 's Avonds stond het International Dinner op het programma. Iedereen maakte traditioneel eten uit eigen land. Samen met landgenoten Boyd, Tizianne en Mandy heb ik een heerlijke hutspot gemaakt. Het duurde even op onze primitieve gasstellen, maar het was uiteindelijk prima geslaagd. Ook hadden we nog wat stroopwafels, dropjes en broodjes hagelslag en pindakaas. De avond was erg gezellig. 's Avonds weer een klein drankje gedaan op onze verdieping en daarna met zijn allen naar het centrum gegaan. Eerst biertjes gedronken in een mooi bier-cafe en daarna weer naar Cocainn gegaan. Dit was een behoorlijk lang nachtje. Zaterdag met pijn en moeite opgestaan om om een uur of 5 te gaan voetballen in de zaal in de universiteit. Met een man of 12 op een 1/3 van de zaal was een beetje behelpen, maar het was wel even leuk om te doen. Zaterdagavond even goed uitgerust en zondag uitgeslapen. Gister heb ik weer even met een groepje een drankje gedaan in een pub in de buurt. Ook vandaag ben ik weer vrij en vanaf morgen heb ik weer colleges.

Ik vermaak me heel goed in het mooie Vilnius. De colleges verschillen trouwens behoorlijk van die in Nederland. De docenten hebben niet echt een plan, weten niet wanneer de tentamens zijn(ook niet ongeveer) en zien per week wel wat we gaan doen. Op zich is dat ook wel weer relaxt. Komend weekend wil ik graag gebruiken om toch wat meer van de stad en de omgeving te zien, want dit heb ik nog niet echt gedaan.

Dit was het weer voor deze keer. Doei!

  • 10 Februari 2014 - 19:05

    Jan Jacob:

    Mooi verslag van een zwaar leven. Kunnen we een paar weken ruilen?
    Ik ben ook benieuwd naar de andere cultuur van Vilnius, maar dat lezen we de volgende keer.
    Groet,
    Jan Jacob

  • 13 Februari 2014 - 23:31

    Marjan Jaasma:

    Ha die Jorrit, gezellig om weer even wat te horen! Aan feestjes en drank zo te lezen geen tekort!
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Hoop dat je uiteindelijk nog wat opsteekt van de colleges daar. Zal inderdaad wel bijzonder zijn. Geniet ervan en probeer maar zoveel mogelijk cultuur op te snuiven; deze ervaring neemt niemand je meer af!! Liefs uit Hoorn, Koen, Marjan, Stefan, Martijn en Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Jorrit

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 4658

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 29 Juni 2014

Studeren in Vilnius

Landen bezocht: