Maandje Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jorrit Schuurmans - WaarBenJij.nu Maandje Vilnius - Reisverslag uit Vilnius, Litouwen van Jorrit Schuurmans - WaarBenJij.nu

Maandje Vilnius

Blijf op de hoogte en volg Jorrit

05 Maart 2014 | Litouwen, Vilnius

Hallo allemaal! Weer eens een blogje vanuit het mooie Vilnius. Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben constant aan het studeren dus had geen tijd om een verslag te schrijven. Oh nee toch niet. Gemiddeld ben ik per week een uur of 10 in de universiteit dus dat valt reuze mee. Eens even denken wat ik verder allemaal heb gedaan..

Heel af en toe wel weer eens een feestje natuurlijk. Weer erg gezellig. Maar daar ga ik nu niet te veel over vertellen, want ik kreeg van een aantal mensen het verzoek om ook eens wat te schrijven over het land, de stad, de mensen en de cultuur. Dus misschien moet ik dat ook maar eens proberen. De mensen hier zijn over het algemeen wel vriendelijk, maar een beetje stug. Daarbij kunnen mensen van boven de 25 nauwelijks Engels, dus als je op straat iets vraagt kijken ze je een beetje vreemd aan en lopen ze door. Ook zijn de mensen een beetje pessimistisch. Ze zijn niet zo heel trots op hun land en hun afkomst en ik heb dan ook al regelmatig de vraag gekregen wat ik in vredesnaam in dit land doe.

Afgelopen weekend ben ik met Boyd, Ivo uit Tjechië, Pierre en Valentin uit Frankrijk en Edoardo uit Italië in Kaunas geweest. Dit is toch een wat meer Oost-Europese stad dan Vilnius. Het oude centrum is redelijk mooi, maar daarbuiten ziet het er niet uit. En nóg minder mensen spreken Engels. Maar we hebben ons goed vermaakt. Alle mooie gebouwen zo'n beetje bekeken en naar een fort geweest waar in de tweede wereldoorlog 50000 joden zijn vermoord. Er was ook een groot monument en een museum. De tocht naar deze plaats was wel wat lastig. Nergens stond namelijk aangegeven waar het was en we moesten er vanaf het busstation een klein halfuur naartoe lopen over en langs de snelweg. Ik vind dit wel erg vreemd, want als je zo'n monument en museum hebt, wat zeer indrukwekkend was, zou je toch zeggen dat je dit ook aan mensen wilt laten zien. Maar ach, we hebben het gevonden en het was erg interessant.

Even denken wat ik verder nog met jullie wil delen..
Nouja, de colleges zijn nog steeds vrij makkelijk, maar over het algemeen wel leuk. Voor het vak Introduction to the United States legal system hebben we nu bijvoorbeeld een gastdocent uit Amerika, die heel leuk college geeft. Hij is alleen wel su blien as un vleermuis. Nouja, slechtziend; hij kan wel schrijven en oogcontact maken, maar hij heeft wel altijd een blindengeleidehond mee. Hij geeft goed en leuk college, dus dat er dan af en toe een labrador aan je teen likt neem je dan maar voor lief. Voor een ander vak, Comparative Tort Law, hebben we volgende week en de week daarop een gastdocent uit Geneve. De universiteit heeft dus maar doodleuk besloten om ons in plaats van drie uur, twaalf uren per week dit vak te geven. De volgende twee weken zullen dus wel iets drukker worden.

O ja, en ik ben tegenwoordig leraar! Samen met Boyd en Mandy geef ik Nederlandse les. Dit is een project, wat inhoudt dat buitenlandse studenten hun moedertaal leren aan Litouwse en andere buitenlandse studenten. Vorige week hadden we de eerste les en we hadden maar liefst 20 studenten. Iets minder dan de helft daarvan is Litouws. Het lesgeven is erg leuk om te doen, maar het voorbereiden kost wel wat tijd. We zijn echter met zijn drieën, dus we kunnen het werk wat verdelen. Ik vind het wel moeilijker dan ik gedacht had, want het is heel lastig om de studenten iets te leren en het tegelijkertijd leuk te houden. Dit is wel een mooie uitdaging voor de komende weken.

Ook heb ik wat tripjes gepland. Ook dat is een voordeel van wonen in Vilnius. Het ligt vrij centraal in Europa, waardoor reizen heel gemakkelijk en goedkoop is. Aan het eind van deze maand ga ik naar Riga en vervolgens met een boot naar Stockholm. Dit is georganiseerd door ESN. De boot is eigenlijk een soort partyboot met een paar duizend studenten uit Scandinavië en Estland, Letland en Litouwen. Ook ga ik eind april acht dagen naar Rusland. Ook dit is via ESN. We gaan naar Sint-Petersburg, Moskou en Novgorod. Dit lijkt me erg leuk, want Rusland is toch wel bijzonder. De week daarvoor, met pasen, komen mijn ouders en Tymen langs, wat natuurlijk ook erg leuk is! En begin mei ga ik naar Minsk. In die periode is het wk ijshockey. Dit betekent dat als je een ticket koopt voor een wedstrijd, je geen visum nodig hebt. Dit scheelt ongeveer €70, aangezien een kaartje nog een tientje kost en een visum normaal gesproken bijna 80 euro. Dit is dus een hele mooie kans om naar Wit-Rusland te gaan.

Oke, genoeg geluld, Tot de volgende keer!

  • 05 Maart 2014 - 19:24

    Mink:

    Mooi dat het goed gaat vriend ! Veel plezier met die uitjes ! Ook een keer een uitje naar sneek ? Haha we facebooken wel weer ! Veek plezier en succes met je college.

    Mink

  • 05 Maart 2014 - 19:40

    Djoke:

    Leuk Jorrit om je verslagen te lezen en machtig dat je dit allemaal kunt meemaken! Geniet er maar van, groeten van je buurvrouw

  • 05 Maart 2014 - 22:55

    Marjan Jaasma:

    Ha die Jorrit, leuk om weer wat van je te horen!! Doe maar lekker veel (levens)ervaring op in Litouwen. Deze ervaring neemt niemand je meer af. (Enne die stapverhalen vond ik ook leuk hoor; hoort erbij toch!) Leuk ook dat je ook nog wat kunt reizen; alles wat je kan bekijken en doen: meepikken! Grappig dat je een gastdocent hebt uit Amerika; en die labrador die doet het 'm ! En zie daar, Jorrit ook nog als docent; ik zie je dat wel doen trouwens. Veel plezier en tot mails!! Groetjes uit Hoorn, Koen, Marjan, Stefan, Martijn en Rianne

  • 09 Maart 2014 - 21:04

    Ria Jaasma:

    Hallo Jorrit,

    Wat een gezellige brief. We hebben de plaatsen waar jij bent geweest natuurlijk direct in de Bos atlas opgezocht. Het is net of ik dan wat dichter bij jouw verhaal ben.
    Hier alles goed, we genieten van ons nieuwe huis en nu het wat warmer wordt, ontdekken we dat we een behoorlijk zonnig balkon hebben.
    Leuk dat je tijd vindt om de mensen hier in Nederland, iets te vertellen van jouw belevenissen. Tot de volgende keer en een tût van je opa en oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Litouwen, Vilnius

Jorrit

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2106
Totaal aantal bezoekers 4657

Voorgaande reizen:

27 Januari 2014 - 29 Juni 2014

Studeren in Vilnius

Landen bezocht: